Proactief ontspannen

Druk druk druk, dat is wat de meeste mensen zeggen als je vraagt hoe het gaat. We willen allemaal een vol leven, niet alleen een leuke baan maar ook leuke vrienden, sociale activiteiten, sporten, hobby’s en natuurlijk ook nog een gezin beginnen en kinderen opvoeden. Het is dan ook niet gek dat tegenwoordig veel mensen stress krijgen van de drukte in hun leven met als gevolg een potentiële burn-out. Het is belangrijk om ook momenten van ontspannen te zoeken in het leven om opnieuw op te laden. Maar zoals we in dit artikel zullen ontdekken is er een groot verschil tussen proactief ontspannen en niet actief ontspannen. Proactief ontspannen is een stuk gezonder en effectiever met betrekking tot opnieuw opladen. Veel drukke mensen ploffen na een lange dag op de bank neer, zappen wat televisie of kijken op sociale media. Maar dit is niet echt een goede manier om tot rust te komen en daarom bespreken we in dit artikel manieren waarop je proactief kunt ontspannen.

Bewegen

Veel mensen denken bij ontspannen niet persé aan sporten en bewegen. Wanneer je na een lange dag werk moe thuiskomt heb je vaak naar je gevoel geen energie meer om ook nog te gaan sporten. Maar toch kan sporten een fantastische manier zijn om tot rust te komen. Stress bouwt zich op in het lichaam en actief bewegen kan helpen met deze stress verwijderen en het hoofd leeg maken. Als je erg moe bent is het niet nodig om een zeer zware en lange training te doen. Je kunt er ook voor kiezen om een half uur te wandelen in de avond. Zeker op een mooie zomerse avond is dit heel fijn. Het is een stuk betere manier om proactief te ontspannen dan op de bank te zitten zappen.

Wellness weekend

Dit jaar is natuurlijk een apart jaar. Vanwege de pandemie is reizen lastiger en veel mensen gingen niet op vakantie deze zomer. Maar alhoewel het misschien niet mogelijk is om op vakantie te gaan naar een ver, tropisch land kun je wel een vakantie in Nederland doen. Denk bijvoorbeeld aan een wellness weekend naar een fijn hotel in een leuke Nederlandse stad. Toerist zijn in eigen land is een hele leuke ervaring en je kunt jezelf ook natuurlijk laten vertroetelen in het hotel en in een Spa.

Mediteren

De laatste methode van proactief ontspannen die we willen bespreken is mediteren. Mediteren is van oudsher een Aziatische gewoonte maar er zijn nu ook steeds meer westerse onderzoeken die uitwijzen dat het zeer gezond is. Wanneer je dagelijks twintig minuten mediteert, leer je je geest tot rust komen.